FALSAFAH
HIDUP DALAM HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA
Laura
anak Seman
Universiti
Pendidikan Sultan Idris
lauraseman@ymail.com
Abstrak
Hikayat
merupakan karya agung yang dihasilkan melalui penulisan oleh pengarang pada
masa sekarang yang diadaptasi melalui penceritaan secara lisan dan tulisan pada
zaman dahulu. Hikayat ini merupakan cermin kepada keadaan sesuatu bangsa pada
masa dahulu. Hikayat Merong Mahawangsa secara keseluruhannya menceritakan
pembukaan beberapa negeri dan turut memperlihatkan kemasukan Islam ke negeri
Melayu. Artikel ini membincangkan falsafah hidup yang terdapat dalam Hikayat
Merong Mahawangsa. secara keseluruhannya, banyak falsafah hidup yang menjadi
pegangan watak yang terdapat dalam Hikayat Merong Mahawangsa ini. Falsafah
hidup yang dilihat dalam hikayat ini tidak berkisar tentang manusia sahaja,
namun golongan benda hidup yang lain. Falsafah merupakan pemikiran yang
tertinggi yang boleh terhasil dalam kehidupan dan menjadi panduan dalam hidup.
Oleh hal yang demikian, ia digelar sebagai falsafah hidup. Hikayat ini banyak
mengajar tentang pengajaran dalam kehidupan khasnya yang berkaitan dengan
falsafah hidup. Biarpun terdapat pelbagai mitos dan khayalan yang ditambah oleh
pengarang, namun terdapat banyaknya falsafah hidup yang positif sangat berguna
kepada pembaca.
1.0
Definisi dan teori falsafah hidup
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:406), falsafah didefinisikan sebagai
pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang
menjadi dasar ilmu-ilmu lain. perkataan falsafah berasal daripada bahasa Yunani
philosophia, iaitu philo ertinya cinta dan sophia ertinya hikmat (Mohd. Rashid Md
Idris, 2012:1). Cinta kepada ilmu dan kebenaran adalah falsafah. Hal ini bermaksud falsafah mempunyai
ciri-ciri seperti pemikiran yang tertinggi dan bertujuan mendapatkan kebenaran.
Tegasnya, ‘berfalsafah’ ialah mencari kebenaran
dari kebenaran untuk kebenaran, tentang segala sesuatu yang dimasalahkan
dengan berfikir secara radikal, sistematik dan sejagat (Mohd. Rashid Md. Idris
et al., 2013: 149). Falsafah menuntun seseorang mencari kebenaran dalam setiap
masalah. Ertinya, falsafah secara mudah dapat diinterprestasikan sebagai
memikirkan sesuatu dengan sangat mendalam.
Mana Sikana (1996) membahagikan
bidang falsafah kepada enam jenis, iaitu ilmu teologi, ilmu etika, ilmu
estetika, ilmu mantik, ilmu metafizika dan ilmu kosmologi.
i.
Ilmu teologi
Istilah
teologi berasal daripada perkataan ‘Theos’ (Yunani) yang diertikan sebagai
‘Tuhan’ dan ‘Logos’ yang memberi maksud ‘ilmu’. Jadi, ilmu teologi dapat
diinterprestasikan sebagai ilmu tentang Tuhan atau ilmu ketuhanan. Ilmu teologi
berkisar tentang Tuhan dan hubungannya dengan manusia, sama ada berdasarkan
kebenaran wahyu ataupun penyelidikan akal murni. Ilmu teologi berfungsi untuk
memantapkan kepercayaan-kepercayaan dan keimanan bagi menghilangkan pelbagai
keraguan dari sudut Islam.
ii.
Ilmu etika
Teori
tentang tingkah laku manusia yang dilihat dari sudut baik dan buruknya, sejauh yang dapat ditentukan akal
merupakan ilmu etika. Kata etika berasal daripada kata ethos yang bermaksud adat kebiasaan. Etika berbeza dengan
pengertian moral. Moral merupakan tindakan manusia yang baik dan wajar,
manakala etika pula lebih bersifat teori dan lebih menyelidik, memikir dan
mempertimbangkan tentang yang baik dan yang buruk. Jadi, moral ini sebenarnya
dibentuk daripada etika yang lahir hasil daripada budaya manusia.
iii.
Ilmu estetika
Ilmu
yang membahaskan tentang keindahan dan kesenian disebut sebagai estetika. John
Cohn(1869-1967), seorang ahli falsafah Jerman mendefinisikan estetika sebagai
teori tentang keindahan dan seni, manakala Maz Dessoir yang hidup pada zaman
yang sama juga mengatakan bahawa lapangan estetika jauh lebih luas daripada
bidang keindahan. Ruang lingkup estetika merangkumi hal-hal yang berkaitan
dengan sedih dan lucu, yang bergaya dan yang mulia, bahkan yang buruk atau
busuk pun dapat dikaitkan dengan keindahan, keindahan yang relatif. Konsep
keindahan yang dikenali sebagai al-jamal
terdapat dalam Islam.
iv.
Ilmu mantik
Istilah
logika diambil dari kata Logos, iaitu
bahasa Yunani yang membawa maksud ‘kata atau fikiran’. Jadi, logika
didefinisikan sebagai ilmu berkata benar atau ilmu berfikir benar. Tujuan murni
hanya akan tercapai jika kebenaran menjadi syarat untuk segala tindakan.
Al-Farabi menyatakan bahawa ilmu mantik adalah ilmu yang memberi tenaga fikiran
dan kemampuan membezakan sesuatu yang merupakan alat falsafah. Ilmu mantik
mempunyai dua cabang iaitu:
a. Membahaskan
fikiran manusia dengan tujuan untuk mengetahui kaedah dan syaratnya bagi
mendapatkan fikiran yang betul.
b. Mencantumkan
kaedah-kaedah itu dengan pelbagai fikiran untuk mengetahui dan membezakan
fikiran yang betul dan yang salah.
v.
Ilmu metafizika
Aristotle
menyatakan bahawa ilmu metafizika merupakan ilmu agama kerana beliau percaya
dengan kewujudan Tuhan, dan itu sebagai tanda alam daripada segala yang wujud.
Manakala Al-Kindi pula memandang metafizika itu sebagai falsafah yang
membahaskan tentang makluk dan alam abstraknya. Ibn Sina menyatakan tentang
argumentasi ontology yang berkisar tentang pemikiran tentang ilmu kejadian dan
hakikatnya. Falsafah ini berbicara tentang tiga subjek yang menjadi
perbincangan iaitu Tuhan, manusia dan benda-benda yang tidak berakal seperti
pohon, air dan lain-lain.
vi.
Ilmu kosmologi
Falsafah
yang mengkaji tentang hal-hal yang berhubung dengan alam disebut sebagai
kosmologi. Alam berhubung dengan
kejadiannya,
“Sesungguhnya pada ciptaan langit dan bumi,
pertukaran malam dan siang, kapal yang berlayar di lautan yang memberi manfaat
kepada manusia, air hujan yang diturunkan Tuhan dari langit, maka dihidupkan
bumi yang sudah mati dan berkeliaranlah pelbagai bangsa binatang dan perkisaran
angin dan disuruh bekerja di antara langit dan bumi, sesungguhnya semua itu
menjadi bukti kebenaran untuk orang-orang yang berakal.”
(Surah
al-Baqarah, ayat 164)
Menurut Mana Sikana (1996:25),
berfalsafah ialah suatu kesenian, yang sekali gus suatu tanda kemanusiaan.
Berfalsafah maksudnya berfikir. Jadi, falsafah hidup dapat diertikan sebagai
kesatuan nilai-nilai yang menurut manusia pemiliknya paling agung yang jika
diwujudkan ia yakin mendapat kebahagiaan. Falsafah hidup ini juga boleh
diertikan dalam kata lain sebagai prinsip hidup. Seseorang individu atau
masyarakat memiliki falsafah hidupnya yang tersendiri yang dianggap pemikiran
tertinggi tentang sesuatu yang dianggapnya benar dan berguna dan menjadi
pegangan dalam kehidupan.
2.0
Karya agung
Sesebuah
karya yang dihasilkan merupakan sebuah cerminan kepada bangsa di sesuatu
tempat. Oleh hal yang demikian, sesebuah karya kerap menjadi rujukan masyarakat
luar untuk mengenali sesuatu bangsa. Contohnya, cerita kepahlawanan Hang Tuah
kerap menjadi sebutan dan popular dalam kalangan masyarakat Melayu. Berdasarkan
karya ini, masyarakat luar dapat mengenali dengan lebih dalam lagi akan
ciri-ciri, gaya hidup dan adat resam orang Melayu. Karya tersebut mungkin
ditulis pada suatu masa dahulu hanya sekadar hiburan ataupun menceritakan
peristiwa bersejarah yang berlaku, namun pada masa depan karya ini akan menjadi
epik dan menjadi sumber yang berguna kepada masyarakat. Jika pada masa akan
datang, adat atau kepercayaan tiada lagi diamalkan, masyarakat tidak akan lupa
akan kewujudannya kerana telah tercatat dalam karya yang terhasil. Walaupun
karya yang dihasilkan tidak sepenuhnya tepat mengenai kisah yang diceritakan,
namun karya tersebut dapat memberi gambaran kepada masyarakat luar tentang
sesuatu bangsa. Oleh kerana itu, maka karya ini disebut sebagai karya agung,
karya yang tetap bertahan dalam tempoh masa yang panjang dan dikaji semula oleh
masyarakatnya.
Menurut Yayasan Karyawan (2000:4),
yang dimaksudkan dengan karya ulung ialah karya yang berjaya meninggalkan kesan
seni, ilmu, falsafah dan nilai budaya dan sosial yang kekal dalam kesedaran
atau psyche dan ingatan bersama bangsa itu sepanjang sejarahnya. Dalam karya
agung itu haruslah ada unsur mutu, nilai ketemadunan dan nilai kemanusiaan.
Karya agung adalah karya klasik yang telah memberi kesan ke atas sesuatu
budaya, pemikiran, pandangan dan falsafah hidup yang kekal dalam ingatan
bersama sesuatu bangsa. Karya agung inilah yang menjadi cermin kepada sesuatu
bangsa dan memperlihatkan kreativiti dan daya cipta sesuatu masyarakat.
Mortimer Adler,1961 dalam
Penghayatan Karya Agung Melayu (2013:2) menyenaraikan tiga (3) sifat utama
sesuatu karya agung:
i.
Karya yang dapat dikaitkan dengan
masalah dan isu masa kini.
ii.
Karya yang tidak jemu dibaca berulang
kali.
iii.
Karya yang bersesuaian dengan pemikiran
yang hebat dan boleh mengisi minda individu sehingga masa kini.
Kesimpulannya dapatlah dirumuskan karya
agung (dikenali sebagai the great works
dan great books dalam bahasa
Inggeris) ialah karya yang dianggap oleh pelbagai institusi dan badan
berautoriti sebagai karya yang mencerminkan kehebatan sesuatu bangsa melalui
amalan cara hidup, adat istiadat, falsafah, nilai ilmu dan seumpamanya. Dengan
kata lain, karya agung merupakan karya-karya yang berjaya meninggalkan kesan
seni, ilmu, falsafah, budaya, dan sosial yang kekal dalam kesedaran dan ingatan
pembaca. Unsur dalam karya ini merangkumi mutu, nilai ketemadunan dan nilai
kemanusiaan di dalam karya tersebut.
(Penghayatan
Karya Agung Melayu, 2013:2)
3.0
Karya agung Melayu
Menurut
Yayasan Karyawan (2000), karya agung melayu ialah karya yang tertulis dalam
bahasa Melayu atau yang diungkapkan atau dilisankan dalam bahasa Melayu, tidak
kira di manakah daerah asalnya di Dunia Melayu ini; dan yang mampu mencetuskan,
dalam bentuk dan gaya yang luar biasa, unsur-unsur pemikiran, sistem nilai dan
kepercayaan, falsafah atau pandangan hidup bangsa Melayu turun-temurun.
Berdasarkan huraian tersebut dapat disimpulkan bahawa Karya Agung Melayu
merupakan warisan budaya susastera bangsa Melayu. Mohd. Rashid Md Idris et al.,
(2013:3) menyatakan bahawa Karya Agung Melayu beerti karya agung yang ditulis
atau diungkapkan atau dilisankan (pepatah, pantun, lipur lara, dan lain-lain)
dalam bahasa Melayu, tanpa mengambil kira kelompok mana bangsa/etnik dalam
kawasan Dunia Melayu ini, sama ada orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu,
atau orang Melayu Brunei, Aceh, Bugis, Minangkabau, dan selainnya yang
menghasilkan karya itu. Hal ini bermakna, tiada batasan atau sekatan geografi
yang timbul untuk menyekat makna karya agung tersebut. Karya agung yang menjadi
sanjungan dan lambang kebijaksanaan sesuatu bangsa umumnya berbentuk tulisan.
Dalam aspek tulisan inilah, keindahan bahasa dalam sesebuah karya agung dapat
dikenal pasti oleh masyarakat.
4.0
Ciri-ciri karya agung Melayu
Penelitian
ciri-ciri Karya Agung Melayu dibuat berdasarkan aspek-aspek berikut:
i)
Pemikiran dalam
Karya Agung
ii)
Estetika dan
Kepengarangan dalam Karya Agung
iii)
Nilai Budaya dan
Pandangan Hidup dalam Karya Agung Melayu
iv)
Nilai Ilmu dalam
Karya Agung Melayu
v)
Falsafah dalam
Karya Agung Klasik dan Moden
(Penghayatan
Karya Agung Melayu: 4)
5.0
Sinopsis Hikayat Merong Mahawangsa
Hikayat Merong Mahawangsa tergolong dalam genre kesusasteraan sejarah Melayu tradisional dan tertulis dengan mematuhi struktur penulisan pensejarahan tradisional seperti yang dapat dikesan pada penulisan Hikayat Raja Pasai, Hikayat Aceh, Sulalat al - Salatin (Sejarah Melayu), Hikayat Banjar dan pelbagai hasil penulisan sejarah tradisional Melayu yang lain.
Hikayat
ini mengambil judulnya daripada nama seorang raja yang berasal dari Rom yang
dipercayai melahirkan dinasti Mahawangsa menjadi sumber keturunan raja-raja
yang membuka negeri yang diberi nama Langkasuka yang kemudiannya lebih dikenali
sebagai negeri Kedah Zamin Turan.
Penulisan
hikayat ini menggemblengkan ketiga-tiga unsur tempatan, unsur Hindu dan Islam
dan ternyata cerita asal usul negeri Kedah ini dikarang selepas negeri itu
memeluk agama Islam. Pengarangnya, seorang pujangga istana Kedah, amat setia
pada struktur pensejarahan tradisional Melayu kerana memulakan ceritanya dengan
mengemukaka asal usul rajanya, peristiwa yang menyebabkan raja itu memulakan
pelayarannya, pembukaan negeri, jurai keturunan daripada raja yang pertama
kepada yang terakhir (semasa penyalinan terakhir dilaksanakan), kisah
pengislaman dan beberapa peristiwa yang ingin disampaikan oleh pengarang
berkaitan sejarah negeri Kedah mengikut penilaian dan kacamata masyarakat
sezaman.
Walaupun
tidak semua hasil penulisan sejarah tradisional ditulis berdasarkan ciri-ciri
penulisan sejarah tetapi hanya sebahagian daripada ciri-ciri tersebut, Hikayat
Merong Mahawangsa tertulis dengan berpandukan kelima-lima ciri penulisan
sejarah yang memaparkan konsep sejarah masyarakat zaman silam.
Bahagian
awal cerita mengemukakan kisah-kisah raja dan pembukaan negeri berdasarkan
mitos dan lagenda atau cerita-cerita khayalan yang dipercayai masyarakatnya,
sama ada bersifat tempatan, bersifat Hindu ataupun cerita-cerita yang berasal
dari pengaruh Islam. Dalam bahagian inilah hikayat ini menyatakan yang menjadi
nenek moyang raja-raja Kedah ialah Raja Merong Mahawangsa, seorang raja yang
bukan sahaja mempunyai ikatan kekeluargaan dengan Raja Rom tetapi juga menjadi
pembesar kepercayaannya. Dalam pelayaran menuju ke Negeri China, angkatan yang
mengiringi Putera Raja Rom diserang dan dimusnahkan oleh geroda yang telah
bersumpah di hadapan Nabi Allah Sulaiman bahawa ia akan menghalang Raja Rom
daripada memperlihatkan kebesarannya dengan berbesan dengan Raja China.
Sementara Putera Raja Rom dipertemukan dengan puteri China di Pulau Langkapuri
melalui usaha geroda sendiri, Raja Merong Mahawangsa diterima sebagai Raja
Langkasuka. Baginda hanya meninggalkan negeri itu kepada puteranya, Raja Merong
Mahapudisat, setelah puteranya dewasa dan layak memerintah negeri. Raja Merong
Mahadipusat memenuhi pesanan ayahandanya dengan mengarahkan putera sulungnya
membuka negeri Siam; putera kedua membuka negeri Perak; anakandanya yang
ketiga, seorang puteri membuka negeri Patani sementara putera yang bongsu
tinggal bersamanya di Kedah dan menggantikan ayahandanya bila baginda mangkat
dengan gelaran Raja Seri Mahawangsa
Pengarang
tidak menyebut langsung perkaitan antara negeri Kedah dengan negeri Perak dan
Patani tetapi menggambarkan wujudnya pertalian yang erat antara negeri Kedah
dengan negeri Siam. Pengarang menceritakan bagaimana bermulanya tradisi
penghantaran bunga emas dan bunga perak oleh negeri Kedah kepada Siam bila Raja
Seri Mahawangsa (Raja Kedah yang ketiga) mendapat berita kekanda sulungnya Raja
Siam mendapat putera. Terus raja Kedah memerintahkan supaya tradisi menghantar
bunga emas itu diteruskan hingga ke akhir zaman setiap kali mendapat putera.
Raja
Seri Mahawangsa mangkat setelah puteranya, Raja Seri Maha Inderawangsa
menentang perintahnya dan berkahwin dengan puteri bangsa gergasi. Perkahwinan
inilah yang melahirkan Raja Bersiung, raja yang paling terkenal dalam hikayat
ini. Raja Ong Maha Perita Deria atau lebih terkenal sebagai Raja Bersiung
menjadi seorang Raja yang zalim terhadap rakyatnya sendiri dan tersingkir dari
takhta. Baginda diganti oleh puteranya yang bergelar Raja Phra Ong Mahaputisat
yang digantikan pula oleh puteranya, Raja Phra Ong Mahawangsa.
Dalam
zaman pemerintahan Raja Phra Ong Mahawangsalah, negeri Kedah menerima Islam
yang dibawa oleh Syeikh Abdullah. Baginda merupakan raja Kedah pertama memeluk
Islam dan menukar namanya kepada Sultan Mudzaffar (sic Muzaffar) Syah. Setelah
selesai meletakkan asas keislaman di negeri itu, Syeikh Abdullah pulang ke
Baghdad. Sultan Mudzalfal Syah diganti oleh puteranya bergelar Sultan Mu'azzam
Syah. Hikayat diakhiri dengan jurai keturunan raja-raja yang memerintah Kedah
hingga ke Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah, raja yang memerintah semasa hikayat
ini disalin kali terakhir.
Jelas
kelihatan bahawa hikayat ini dikarang selepas ketibaan Islam dan pengarang
banyak memberi perhatian kepada peristiwa-peristiwa tertentu yang menyerlahkan
asal-usul rajanya, pertalian dengan Siam yang menceritakan mengikut
kebijaksanaan pengarang untuk menjaga kedaulatan raja dan negerinya, kisah
kedatangan Islam yang sengaja dikemukakan berbeza dengan kedatangan Islam ke
Pasai dalam Hikayat Raja Pasai dan kedatangan Islam ke Melaka dalam Sulalat al
Salatin (Sejarah Melayu) dan lain-lain peristiwa. Ini membuktikan bahawa
hikayat ini dikarang secara sedar oleh pengarangnya dengan tujuan mengagungkan
kedaulatan raja dan negerinya (Siti Hawa Salleh).
Jurai keturunan dalam Hikayat Merong Mahawangsa
1. Raja
Merong Mahawangsa
2. Raja
Merong Mahapudisat
3. Raja
Seri Mahawangsa
4. Raja
Seri Maha Inderawarga
5. Raja
Ong Maha Perita Deria( Raja Besiung)
6. Raja
Phra Ong Mahaputisat
7. Raja Phra Ong Mahawangsa
6.0
Falsafah Hidup dalam Hikayat Merong
Mahawangsa
i.
Menghormati autoriti
Dalam
Hikayat Merong Mahawangsa ini, dapat dilihat falsafah hidup burung garuda yang
tetap menghormati Nabi Allah Sulaiman sebagai autoriti dan yang berkuasa di
dunia pada waktu itu. Walaupun burung garuda tersebut merancangkan kejahatan
dengan berniat mahu memisahkan Raja Rum dengan puteri benua China, dia tetap
bertanya dan merujuk kepada Nabi Allah Sulaiman untuk memberitahu akan
rancangannya itu.
Maka kata burung garuda kepada
burung rajawali: ‘Dimana dapat ia sekalian hendak mengerjakan pekerjaan itu?
Pada fikiranku tiada boleh jadi, tetapi nantilah dahulu, aku hendak pergi
menghadap Nabi Allah Sulaiman karena ia itu raja besar di dalam dunia ini.
Jikalau sudah ada seperti yang demikiann itu, tiadalah aku beri jadi pekerjaan
nikah keduanya anak raja dua buah negeri itu’
(halaman 3)
ii.
Percaya kepada takdir
Falsafah
hidup ini dapat kita lihat dalam diri Nabi Allah Sulaiman. Baginda sangat
percaya kepada takdir. Hal ini dapat dilihat dalam kepercayaan baginda mengenai
jodoh pertemuan yang tidak dapat dipisahkan.
Maka sabda Nabi Allah Sulaiman,
‘Hai burung garuda, demi Tuhan yang menjadikan aku, adapun jodo pertemuan itu
didalam batu atau didalam kayu sekalipun tiada yang dapat mencheraikan dia’
(halaman 3)
iii.
Berpegang kepada janji
Sungguhpun,
burung garuda memasang niat yang tidak baik dan merancang perpisahan antara
raja Rum dan puteri raja benua China, namun dia seorang yang berpegang kepada
janji. Burung garuda berjanji kepada Nabi Allah Sulaiman akan mengundurkan diri
dan tidak mengganggu kedua-dua anak raja tersebut andainya dia tidak berjaya
memisahkan kedua-duanya. Janji burung garuda ini ditepatinya dan dia pergi
membawa diri ke laut Kalzum yang jauh daripada manusia.
Maka sembah burung garuda, ‘Ya Nabi
Allah, akan pekerjaan itu atas hambamulah mencheraikan dia. Jika tiada dapat
hamba mencheraikan anak raja kedua itu nischaya hamba undurlah daripada bawah
langit dan atas bumi daerah tempat kediaman segala manusia sekalian ini.’
(halaman 3-4)
Maka sembah burung garuda, ‘Jikalau
ada hidup anak Raja Rum itu serta bertemu dengan anak Raja China yang perempuan
tiga berhamba itu, bahwa sesungguhnya tiadalah hambamu ubahkan seperti janji
hambamu daripada zaman ini hendak berundur diri daripada segala kaum sifat manusia
itu dan dimanakan boleh hambamu mungkirkan janji hambamu dengan Nabi Alla
hendak undur dari bawah langit dan atas bumi yang didiami oleh segala manusia,
ya Nabi Allah. Beranikah hambamu membuat dusta kepada Nabi Allah?’
(halaman 20-21)
Maka burung garuda itupun berdatang
sembah, ‘Ya Nabi Allah, hambamu pohonkan
ampun banyak2 diatas nyawa badan hambamu daripada kesalahan hambamu yang telah
lalu itu. ya Nabi Allah, mohonlah hambamu pada tahun, bulan, hari ini, hendak
pergi keluar daripada bawah langit dan bumi ini, barang kemana hambamu bawa
diri, hambamu diberi izin oleh Nabi Allah diatas hambamu ini.’
(halaman 22)
iv.
Taat kepada pemerintah
Falsafah
hidup ini telah sebati dan diamalkan dalam diri rakyat yang terdapat dalam
Hikayat Merong Mahawangsa. Jika dilihat, rakyat jelata menanamkan dalam diri
mereka hati yang taat kepada pemerintah walau bagaimanapun pemerintah atau
arahan yang diberikan. Ini dapat dilihat dalam pemerintahan Raja Bersiung.
Rakyat jelata masih bertahan berada dalam pemerintahan baginda biarpun baginda
seorang yang kejam. Bukan sahaja rakyat jelata yang taat kepada pemerintah,
malah seorang yang mempunyai kesaktian dan ditakuti raja-raja, iaitu Raja
Merong Mahawangsa. Raja Merong Mahawangsa menerima arahan daripada Raja Rum
untuk membawa anaknya ke benua China untuk dikahwinkan dengan puteri benua
China.
Maka titah Raja Rum kepada Raja
Merong Mahawangsa, ‘Hai saudara hamba, hendaklah saudara pergi ke Benua China,
ganti hamba membawa pergi paduka anakanda ini, kahwinkan dengan anak Raja Benua
China.’ Maka sembah Raha Merong Mahawangsa, ‘Baiklah, tuanku, barang yang
dititahkan itu patik kerjakan, tuanku.’
(halaman 5)
Demi didengar oleh sekaliannya
titah Raja Merong Mahawangsa yang demikian itu, maka sekalian itupun
mengerahkan sekalian orangnya suruh beringat-ingat serta memegang senjata
masing2 tangan.
(halaman 7)
v.
Mengagungkan dan mempercayai kekuasaan
Tuhan
Hikayat
Merong Mahawangsa ini juga memperlihatkan betapa Nabi Allah Sulaiman sangat mengagungkan
dan mempercayai akan pekerjaan dan kekuasaan Tuhan. Baginda percaya bahawa
hanya Tuhan yang mempunyai kuasa atas segalanya dan manusia atau makluk Tuhan
tidak dapat menentukan sesuatu perkara sekalipun. Baginda percaya kepada janji
Tuhan dan kekuasaan Tuhan. Kepercayaan baginda dapat dilihat semasa baginda
berkata-kata dan memberi pengajaran dan tauladan kepada raja-raja dan
menteri-menteri berkenaan dengan tindakan burung garuda yang cuba mencabar
kekuasaan Tuhan dengan memisahkan manusia yang telah ditetapkan-Nya untuk
bersatu.
Maka sabda Nabi Allah Sulaiman,
‘Hai segala raja2 dan menteriku bangsa yang baik2, hendaklah engkau dan kamu
sekalian ketahui, demi Tuhanku yang menjadikan aku dan kamu sekalian diatas
segala makluknya, dalam empat perkara ini hendaklah jangan sekali-kali
ditentukan, jikalau tiada dengan janji daripada Tuhan alam. Pertama rezki,
sedikit atau banyak ada sehari semalam itu tiadalah segala makluk hendak
tentukan, sekalian dengan janjinya juga. Kedua, perkara yang memutuskan rezkinya,
seperti yang akan datang mara dan maut, hendak mengetahuikan dia dan hendaklah
jangan kamu tentukan bumi tempat kematiannya, melainkan kesudahannya dengan
janji Allah jua. Ketiga, perkaranya jodo pertemuan satu2 makluknya; jikalau
berhimpunlah seisi alam dunia ini daripada segala bangsa yang dijadikan Allah
Ta’ala, hendak mencheraikannya, melainkan dengan kehendak Tuhan yang menjadikan
sekalian alam jua, dengan janjinya. Keempat, perkara pencheraian yang sudah
sampai waktu, saat harinya, tiada akan dapat hendak menantikan esok harinya,
tiadalah boleh, melainkan dengan sekaliannya itupun dengan janjinya jua.’
(halaman 22)
vi.
Mengambil keputusan daripada tindakan
yang difikirkan
Falsafah
hidup dalam karya agung ini juga turut memperlihatkan bahawa terdapatnya
manusia yang mengambil keputusan berdasarkan tindakan yang difikirkannya.
Contohnya, anak tengah Raja Merong Mahapudisat disuruh ayahandanya mencari bumi
yang baik untuk membina negeri baru. Baginda bertemu dengan beberapa pulau yang
cantik dan sesuai dijadikan penempatan. Oleh hal demikian, baginda mengambil
keputusan untuk memilih sebuah pulau sahaja yang terkena dengan anak panahnya
itu.
Maka diambilnya sebiji anak
panahnya daripada perak yang amat putih, lalu dikenakannya kepada busurnya yang
bernama Panah Indera Sakti, katanya, ‘Hai Indera Sakti, jatuhlah engkau kepada
bumi pulau tiga empat biji itu. dimana engkau jatuh sekarang, disitulah aku
perbuat negeri dan kota parit tempat aku diam.’ Maka ditariknya busurnya itu
serta memanahkan ke udara berdengung-dengung bunyinya seperti kumbang menyering
bunga lakunya, hilang ghaib. Seketika datanglah jatuh pada suatu tempat pulau;
dengan sebab itulah dinamakan Pulau Indera Sakti.
(halaman 38)
vii.
Memelihara hubungan baik sentiasa
Dalam
hikayat ini, Raja Seri Mahawangsa berfikir dan berharap akan hubungan baik
antara dia dan adik beradiknya akan berkekalan sampai anak cucunya. Dengan
demikian, nama baik sahaja yang diingat orang pada masa akan datang, bukannya
kejahatan.
‘Apa juga yang baik aku hendak
membalaskan akan anak saudaraku itu,’ dengan tilik nazarnya dan fikirnya yang
putus didalam hatinya, biarlah jangan lagi tersebut nama kejahatan pada seisi
alam dunia ini, supaya jangan jadi berputusan daripada umur aku ini boleh sampai
pada anak chuchu jangan tersebut nama kejahatan pada segala raja2 dan pada
khalayak sekalian.’
(halaman 42)
Maka utusan itupun diberinya
persalinan, dan hadiah akan paduka kakanda pula dengan beberapa pakaian yang
indah2 dan kain yang halus2 serta dipesan pula oleh Raja Seri Mahawangsa dengan
titahnya, ‘Hendaklah tuan hamba sekalian sembahkan pada saudara kita, jika ia
beroleh anak beri jua khabar ke negeri Kedah ini, demikianlah kita hantarkan.
Jikalau kita tiada sekalipun, kita pesan taruh kepada anak chuchu kita biar
sampai kepada akhir zaman, nischaya tersebutlah nama kita pada alam dunia ini
tanda kita berkasih-kasihan.’
(halaman 43)
Maka titah Raja Benua Siam,
‘Jikalau ada sekiranya datang didalam negeri saudara kita itu sesuatu hal
seperti datang ke Benua Siam inilah, jika sakit ia, sakitlah kita, karena pula
paduka adinda itu saudara kita, demikianlah pada fikiran kita siang dan malam.
Maka kamu sekalianpun hendaklah demikian jua fikirnya, supaya menjadi baik
disebut orang nama kita.
(halaman 44)
viii.
Pemenang akan berkuasa
Falsafah
hidup ini dapat dilihat dalam diri Raja Kelana Hitam. Baginda berminat untuk
menjadi raja negeri Kedah memandangkan sebelum ini terdapat perkhabaran bahawa
negeri tersebut tidak beraja sampailah mereka menemukan anak Raja Bersiung dan
menabalkannya menjadi raja. Apabila diceritakan keadaan Kedah yang sudah
kembali beraja, Raja Kelana Hitam tidak berpuas hati. Oleh sebab itu, baginda
memutuskan untuk mengambil negeri Kedah secara rampasan jika tidak diizinkan
menjadi raja.
Demi didengar oleh Raja Kelana
Hitam, maka naik marahlah ia, mukanya merah seperti bunga raya, serta titahnya,
‘Main yang mana kamu tewas dan peperangan yang mana kamu sudah alah, tiada
patutkah aku menjadi raja didalam negeri Kedah? Jika tiada boleh aku menjadi
raja dengan baik, maka kuambil juga dengan senjataku. Maka hendaklah kamu
katakan pada penghulu engkau itu, jikalau ia hendak menggalang-galang dan
menyekat kami sekalian ini hendak pergi ke negeri Kedah itu, keluarlah ia ke
medan peperangan melihatkan pertikaman kami, baik esok atau sekarang ini,
itupun yang mana jadi keseukaan kamu.’
(halaman 70)
ix.
Memerintah dengan kasih
Falsafah
hidup ini diceritakan oleh menteri Kelahum kepada Raja Phra Ong Mahapudisat
supaya baginda berpegang kepada falsafah tersebut dalam pemerintahannya. Dia
mengajar dan menasihati Raja Phra agar sentiasa memiliki kasih kepada rakyat
jelatanya. Dengan kasih, baginda pasti dapat memerintah dengan bijaksana dan
menjadi pemerintah yang disayangi oleh rakyat.
Setelah itu lalu diperjamukan makan
minum pula kepada sekaliannya itu serta dengan memalu bunyi-bunyian dan
mengajarkan Raja Phra Ong Mahaputisat itu sharat orang menjadi raja: ‘Mahulah
baik2, menaruh sabar dan mengasihani diatas segala rakyat bala dan daripada
hamba sahaya sekalipun mahulah dengan adil dan murah hati dengan memberi derma
kurnia sedekah akan fakir miskin dan yang patut dibunuh sehari itupun hendaklah
ditaruh sampai tiga empat hari supaya dihalusi baik2 baru dibunuh dan yang mana
menjadi raja didalam negeri Kedah bumi tanah itupun jangan duduk setempat buat
kota parit tempat yang diam itu dan mahulah ada seorang raja yang memegang
negeri mahulah suatu kota. Maka menjadi ramailah orang bumi tanah Kedah ini.
Adapun tanah bumi ini baharulah sangat menjadi daratan tempat kita duduk inipun
baik tempat bumi tanah yang baik dengan daratan boleh diperbuat seperti kota
parit akan tempat segala raja2 hendak dibuat negeri duduk itu.’
(halaman 78)
7.0
Rumusan
Secara
keseluruhannya, Hikayat Merong Mahawangsa menampilkan banyak falsafah hidup
yang digunakan oleh golongan pemerintah, golongan antagonis mahupun rakyat
jelata. Falsafah hidup ini menjadi pegangan dalam diri mereka sehingga tindakan
mereka banyak dipengaruhi oleh falsafah hidup yang diciptakan sendiri mahupun
diajarkan oleh orang lain. Falsafah hidup dalam Hikayat Merong Mahawangsa
sangat berguna dalam kehidupan seharian. Fungsinya dapat membimbing rakyat dan
pemimpin dalam mengolah corak kehidupan dan pentadbiran. Falsafah hidup yang
meletakkan Tuhan yang paling berkuasa seperti yang dipegang oleh Nabi Allah
Sulaiman menunjukkan ketaatan baginda sebagai umat Allah. Falsafah hidup ini
menjadi panduan dalam kehidupannya. Oleh hal yang demikian, jelaslah bahawa
masyarakat dalam Hikayat Merong Mahawangsa memiliki falsafah hidup dalam
kehidupan seharian mereka.
Rujukan
Dharmawijaya
(1971). Ulasan dan Kajian Hikayat Merong
Mahawangsa. Melaka: Penerbit
Abbas
Bandong
Mana Sikana
(1996). Falsafah dan Seni Kreatif Melayu.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Mohd. Rashid
et.al. (2013). Penghayatan Karya Agung
Melayu (KRB3063). Tanjong Malim:
Universiti
Pendidikan Sultan Idris.
Mohd. Rashid Md.
Idris & Abu Hassan Abdul (2010). Falsafah
Pendidikan Bahasa. Tanjong
Malim:
Emeritus Publications.
Siti Hawa Salleh
(1991). Hikayat Merong Mahawangsa.
Kuala Lumpur: Penerbit Universiti
Malaya.
Siti Hawa Salleh
(1970). Hikayat Merong Mahawangsa. Kuala Lumpur:Singapura: University of
Malaya
Press.
Yayasan Karyawan
(2000). Pengenalan Konsep dan Gagasam
Karya Agung Yayasan
Karyawan.Kuala Lumpur:
Yayasan Karyawan.
Vani Vardiansyah
(2012). Falsafah Hidup. Diakses pada 18 April 2014 daripada
Perbadanan
Perpustakaan Awam Kedah (2014). Sinopsis Hikayat Merong Mahawangsa. Diakses
No comments:
Post a Comment